@ Genveje
• Smoothies & produktinfo »
• Kontakt & Adresse »


     

@ home

@ Telefon bestilling 7878 2222

 

 

 

 Glykæmisk indeks - GI METODEN

Det glykæmiske index - GI 
GI tallet er udtryk for hvor hurtigt og hvor meget blodsukkeret stiger, når man har spist en bestemt fødevare. Hvis du kender dine fødevarer og deres GI værdier, kan du bedre vælge de langsomme fiberrige kulhydrater frem for de hurtige, og dermed leve et sundere energisk liv.

Hvordan kender man forskel?
Det er ikke til at se på de enkelte fødevarer, hvordan de vil påvirke blodsukkeret. Derfor har forskere verden over undersøgt mange forskellige fødevarer og fundet frem deres glykæmiske indeks, eller GI værdi. Bøgerne indeholder som regel en liste fortegnelse over fødevarernes GI talværdier udfra lav, middel og højt.

Lav GI: mindre end 70:
Nødder, bær, grøntsager, bælgplanter, mælk, yoghurt, fuldkorn, kerner, fruktose.

Middelhøjt GI: 70-90:
All Bran, æbler, pærer, appelsiner, havregryn, groft rugbrød, pasta, kogte kartoffler, ris, is, popkorn, chokolade.

Højt GI: større end 90:
Druesukker, baguetter, øl, cornflakes, sukker, lyst brød, kartoffelmos, pommes frite, bagt kartoffel, müsli, honning, riskager, slik, kager.

Spis fornuftigt
At spise fornuftigt, er på mange måder ret abstrakt. Derfor hjælper vi lidt på vej.
Her er en model for hvordan du kan fylde din tallerken efter GI-metoden

  1. 25% lav glykæmiske produkter som f.eks. basmati ris
  2. 25% magert kød, som f.eks. kylling eller skinkekød
  3. 50% grøntager som bønner, broccoli eller salat 

Modellen kan bruges som en tommelfingerregel, når du fylder tallerkenen.
Skal du spise mere, kan du spise så meget du orker af salat og grønt. Det hører til den lave GI-værdi gruppe. Du kan også spise mere kød og spare på sovsen. Sovs (jævningen) og fedtstof har en høj GI stivelse og fedtet for mange kalorier.

Kostvaner med GI-metoden

  1. Brug grøntsager som tilbehør istedet for ris, kartofler eller pasta
  2. Brug ris, pasta eller kartofler som du før brugte grøntsager 
  3. Spis morgenmad baseret på havre, rug eller byg
  4. Brug parboiled eller basmaati ris istedet for jasmin, brune eller kogeposeris
  5. Kom eddikedressing på salaten
  6. Drik 1 tsk æblecidereddike i et glas vand inden maden
  7. Undgå kager og søde sager
  8. Spis mørk 70% chokolade hvis du er lækkersulten
  9. Spis nødder som snack istedet for kartoffelchips
  10. Suppler altid høj GI mad med noget Lav GI

 

En smoothie har et frugtindhold på minimum 300 gram og tilsættes økologisk Søbogaard saft, økologisk minimælk eller kalorielet yoghurt.

Et fyldigt vitamin- og fiberrigt måltid som gavner hele din organisme.

En salat tilberedes af grønne råvarer og således ikke af pasta, ost eller lignende. Kød som kylling eller tun tilægges de 300 gram. Kød udgør max 100 gram pr. portion.
    
  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

nemt regnestykke!

 

 


 

   
    @ Dashkost
    @ Glykæmisk Indeks 
    __________________________
   
@ Vitaminer A-Z  
   
 @ 
Kost teorier 
    @ Vand og væske
    @ Allergier
    @ Grønt & Frugt 
    • Urter & Sagn
    • Motionstips  
        Opskrfter
 

 

 

 

 

 

Links til GI:

http://www.glykaemisk.dk

http://www.slankekur-online.dk/gi-opskrifter



NY dansk kommende bog:
GI - vejen til nye kostvaner og et bedre liv

 

» Til bogens hjemmeside

Begrebet
Glykæmisk Index, eller GI, vinder hurtigt frem over hele den vestlige verden. Videnskaben har fundet en sammenhæng imellem letoptagelige sukkerstoffer og livstilssygdomme som overvægt.

 

 


 

 

 
 
 Kontakt •  åbningstider man-fre + SØNDAG 11-19 & lør 11-15                                 ...  @ Genvej til sund take away på Frederiksberg